Wednesday 30 January 2013

Baking: Tiramisu

Hei hei

På mandagen hadde jeg det nye styret og det gamle styret hjemme hos meg på middag, om det ble trangt? Absolutt. Men intimt og koselig, slik vi i KSG liker at det er. I den anledningen var min oppgave å lage dessert. Da valgte jeg å lage bringebær cupcakes med hvit smørkrem, og blåbær cookies. I tillegg til dette lagde jeg Tiramisu. Ahh.. Herlige fantastiske lett og luftig, Tiramisu.


Jeg lagde det en gang tidligere, og syntes det var kjempegodt og lagde det for styret også. Og her skal du få oppskriften som jeg brukte. Latterlig enkelt, men fantastisk godt!

Min Tiramisu i ildfast form
Dette trenger du:
  • 6 eggeplommer
  • 6 ss sukker
  • 500 g marscapone (italiensk ost)
  • 6 eggehvite
  • to små klyper salt
  • ca 1 pakke fingerkjeks
  • 6 dl kald espressokaffe
  • evt. kakao til strø

Fremgangsmåte:
  1. Begynn med kaffen siden den skal være kald til du skal bruke den, ha kaffen gjerne i en dyp tallerken så den avkjøles fortere og er lettere for deg å dyppe fingerkjeksene i senere.
  2. Miks eggeplommer og sukker om til eggedosis, deretter tar du oppi marscaponen og rører til det blir en fin glatt røre.
  3. I en annen bolle tar du å pisker eggehviten med litt salt til det er helt stivt. Ta en slikkepott og vend eggehviten inn i osteblandingen.
  4. Ha et lag med osteblandningen nederst i formen (anbefaler at du er en form der du IKKE kan ta av bunnen på, det kan nemlig rende ut av formen) så dypper du fingerkjeks oppi kaffen og legger et lag med det.
  5. Slik fortsetter du til du er tomt for fingerkjeks og osteblanding.
  6. La det ligge i kjøleskapet minst en time før du skal servere, og da er det ekstra pent om du strør på kakaopulver over med en sil. Fresh finish look ;)

Håper du prøver oppskriften og blir super fornøyd slik jeg ble.

Tips: Ikke spis kaken på kvelden, du får sjeldent sove med en gang med all espressoen du har fått i deg. Men på dagen? Kjør på!


No comments:

Post a Comment