Wednesday 6 February 2013

Film: Kon Tiki


I dag tenkte jeg at jeg kunne fortelle dere om Kon Tiki. Siden jeg er fra Sandefjord, nabobyen til kjære Larvik har jeg vokst opp med Thor Heyerdahl ganske så nærme, har til og med en gang vært så sett på flåta med egne øyner. Så da media fortalte meg at det skulle komme en film tenkte jeg "Aaaawesome!". Og da de annonserte forsalgsdag var jeg på jobb tidlig selv om jeg ikke skulle jobbe for å sikre meg billetter midt i salen på premieredagen.



Om det var verdt da, tro meg det var det! Som regel er jeg ikke så veldig glad i norske filmer, men det har grodd på meg den siste tiden egentlig. Fantastisk film og jeg kjedet meg ikke et sekund! Og selv om den ikke vant en Golden Globe var den jo uansett nominert, og det er stort for å være norsk film! Den orginale filmen om ekspedisjonen vet jeg vant Oscar. Og det er de to samme regissørene som regisserte filmen Max Manus. De sier jo seg selv, and might I say, de to er fra Sandefjord<3 


Filmen handler om vår kjære Thor Heyerdahl som var en eventyrer og skulle bevise store vitenskapsmenn at befolkningen av Polynesia stammer egentlig fra Sør-Amerika og ikke Asia. Andre vitenskapsmenn og storaviser i New York ville ikke gi han pengene til å kunne bevise dette, fordi de mente det absolutt ikke var mulig å drifte vestover på grunn av havstrømmen og ikke minst med kun en basalflåte! Alle trodde han var en gal mann. Så han reise til Peru og klarte å overtale prinsen til å sponse han med ekspedisjonen for å bevise at det var prinsens folk som grunnla befolkningen i Polynesia. Prinsen ble nygjerrig og overbevist så han ga dem penger og nødvendig utstyr til dette. Så var ferden i gang. 8000 km på 101 dager. Fantastisk.


No comments:

Post a Comment